Integraal helmen

Een volledig gesloten integraalhelm geeft de meeste bescherming tegen wind, water, tocht, insecten en natuurlijk bij een ongeval. Bij sportief rijgedrag of bij hogere snelheden zal de helm bovendien minder lawaai doorlaten. Dit is vooral afhankelijk van hoe goed de helm om het hoofd sluit. Ook de helm zelf kan meer of minder lawaai produceren. Goedbedoelde ventilatieopeningen, montagekappen van het vizier, maar ook de vorm van de helm kunnen van grote invloed zijn. Ook het binnenwerk zorgt soms voor demping van het lawaai. Het is dus een combinatie van factoren. Het gewicht is van belang, maar bedenk dat een lichte, maar te grote helm aan het eind van de rit een grotere invloed op de nekspieren heeft gehad dan een zwaardere goed passende helm.

Met het oog op de toekomstige ECE 22-06 keur gaan er al weer veel fabrikanten met hun nieuwe modellen over op de dubbele D-ring sluitingen. Deze sluiting blijkt achteraf toch veel beter t.o.v. de zgn. snelsluiting welke vrijwel altijd te los gedragen is omdat deze net op het strottenhoofd of kaakrand blijkt te zitten. Dus losser afstellen, dus niet veilig. De dubbele D-ring sluiting is de veiligste en meest compacte sluiting