Jethelmen

Jethelmen worden vaak aangemerkt als een pothelm. Dat is niet juist. De echte klassieke pothelmen zijn de (bloem)pot modellen uit de jaren 60. Die oudere modellen worden nog wel geproduceerd door bijvoorbeeld Davida in Engeland, maar meestal gebruikt bij Classic tourritten of Solex Races. De jethelm geeft meer bescherming en is goed te combineren met een vliegeniersbril, klassieke motorbril of een bolvormige (zonne)bril. Let er bij aankoop wel op dat hoofd, helm en bril goed bij elkaar moeten aansluiten anders gaat de combinatie mank.

Jet helmen met vizier

Jet helmen met vizier zijn er in 2 soorten. De traditionele helmen hebben een recht lang vizier. Dit geeft meer bescherming tegen wind, vocht en tocht maar kan soms, afhankelijk van de stand, wat meer lawaai veroorzaken. Ook vangt het vizier in open toestand uiteraard meer wind. Bij hogere snelheden dus niet geschikt om open te dragen. De bolvormige pilot vizieren sluiten minder goed af en geven vrijwel altijd wat tocht rondom het vizier. Het voordeel is dat, zoals bij de helmen van het merk ROOF, het omhooggeschoven vizier geen windvanger vormt. Het is dus goed te combineren met bijvoorbeeld een zonnebril. Nog een voordeel is dat deze optisch zuivere, krasvaste vizieren vrijwel nooit beschadigen. Bij het gebruik door een duopassagier is het vizier ook nooit hinderlijk aanwezig.

Scooterhelmen bestaan niet. De minder dure exemplaren worden vaak gekocht voor de bromfiets of de scooter. Helaas is vaak het modische aspect  doorslaggevend bij de uiteindelijke keuze. Vaak past de helm helemaal niet goed, maar omwille van de prijs of omdat ‘ie' zo leuk is wordt hier toch mee gereden. Hoewel het om een kansberekening lijkt te gaan moet je wel bedenken dat in de stad de snelheid van de tweewielers meestal vrijwel gelijk is. Die van de tegenpartij trouwens ook. Wat is dan het verschil of je op een scooter of op een zware Harley zit?

artikelen per pagina
artikelen per pagina