Systeem helmen

Een combinatie van jet en integraalhelm wordt ook wel systeemhelm genoemd. BMW liet door de Fa. Schuberth de eerste echte systeemhelm fabriceren. Nu gaat het overigens meestal om opklapbare integraalhelmen. Dit type helm is erg praktisch voor brildragers, bij woon-werkverkeer en rustig toeren. Bedenk wel dat deze helmen in opengeklapte toestand minder veilig zijn en zelfs door de onbalans in de schaal bij een schuivertje tegendraads kunnen werken. Het gewicht is hoger en ook bij hogere snelheden zijn deze helmen over het algemeen minder stil t.o.v. de ‘vaste’ integraalhelmen. Een helm laat vaak minder lawaai tot de oren door als deze het hoofd optimaal omsluit. Veel helmen zijn te rond van vorm voor de West-Europese schedelvorm. Voordat de juiste lengte in een maat helm is gevonden zal de polystyreen binnenschaal vaak te breed zijn. Als de wangkussens daardoor minder aansluiten dringt het lawaai en mogelijk ook tocht en vocht naar binnen.

Er zijn ook varianten zoals de ROOF Boxer (3 in 1 series) waarbij het kinstuk geheel naar achteren kan worden geklapt. Bij deze helmen kan het vizier onafhankelijk van het kinstuk worden gebruikt. Vooral handig voor de zomerse dagen. Bovendien kan hier het vizier in open toestand geen wind vangen omdat het evenwijdig aan de buitenschaal loopt. Dit systeem is in open toestand tevens veiliger t.o.v. andere klaphelmen. De ROOF Boxer helmen hebben een goedkeuring als Jet- (J) en als Integraalhelm (P)